مصاحبه با اولین تولیدکنندگان تبلت ایرانی
انجمن مهندسی علوم وصنایع غذایی دانشگاه سنا

نخستین تولید كنندگان تبلت ایرانی

 

در خدمت سه مدیر محترم شرکت تعاونی دانش بنیان اسپیناس هستیم. لطفاً هر کدام از دوستان به ترتیب خود را معرفی نمایید.

احسان خزایی: متولد 1370 هستم و در شهر کرج به دنیا آمده‌ام. در حال حاضر در رشته طراحی صنعتی دانشگاه تهران مشغول تحصیل هستم. تقریباً 4 سال است که عضو بنیاد علمی نخبگان هستم. اولین اختراع من در سال 1386 به ثبت رسید. تاکنون 13 اختراع به ثبت رسانده‌ام. آخرین اختراع من در سال 1389 دستگاه قرآنی و تبلت بود.

اولین اختراعم یک سامانه مکانیزه و دیجیتالی است که با همکاری آقای محب علی در سال 1386 آماده شد. این سامانه کلیه کارهای مربوط به هتل‌ها و رستوران‌ها را برای سفارش‌گیری و ارسال غذا به صورت اتوماتیک با کمک نرم‌افزار رایانه ای و یک ربات هوشمند انجام می‌داد.

امیر محب علی نژاد: در سال 1371 در تهران متولد شدم. دانشجوی دانشگاه امیرکبیر تهران در رشته برق هستم. از سال 1389 مدیریت بخش نرم افزار و سخت افزار شرکت تعاونی دانش بنیان بر عهده اینجانب است.

شادی قادری: کارشناس طراحی صنعتی. تاکنون چندین اختراع داشتم ولی به علت مشکلات پیش رو، هنوز نتوانسته‌ام اختراعاتم را به ثبت برسانم. از اختراعاتم طراحی یک ماوس برای طراحان بود که نیاز کاربر به کیبورد را حذف می‌کند. یک طراح می‌تواند کلیه نیازهای حرفه‌ای خود را برآورده کند. همچنین طراحی یک اتو مخصوص هتل را داشتم. به طور کلی سعی کرده‌ام طراحی‌های خود را به صورت خاص انجام بدهم و کلیت نداشته باشد. اعتقادم بر این است که کشور ما برای پیشرفت نیازمند این است که اختراعات به صورت مخصوص و هدفمند پیگیری شوند. در تبلت‌های تولیدی شرکت نیز تلاش بر همین موضوع است. در ابتدا سعی کردیم که نمونه های عام‌تری داشته باشیم، زیرا پشتوانه مالی نداشتیم. اما در حال حاضر تلاش می‌کنیم برای قشرهای مختلف، دانشجویان، طلاب و ... نرم‌افزار طراحی کنیم. حتی در حال طراحی سایت‌های مختلف هستیم تا کاربری آن برای افراد مختلف، آسان‌تر شود.

نخستین تولید كنندگان تبلت ایرانی

 

با شنیدن نام رشته طراحی صنعتی به نظر می‌رسد که ابعاد این رشته از لوازم دیجیتال بزرگ‌تر باشد، این طور هست یا خیر؟

بله به همین شکل است. اما با توجه به وسعت این رشته می‌توان گفت که بسیار قوی‌تر از کلیه رشته‌هایی است که به نوعی به طراحی و ابداع و لوازم و ابزارآلات مختلف ربط دارد، حتی رشته معماری. به نظر من طراحی صنعتی، مادر تمام رشته‌هاست. با کمک این رشته، در پزشکی می‌توان ابزار و وسایل پزشکی طراحی نمود، یا ابزار مورد نیاز یک مکانیک، حتی می‌توان در زمینه خودرو طراحی انجام دهید.

آقای خزایی لطفاً در مورد تعاونی دانش بنیان بیشتر توضیح بفرمایید.

فعالیت هسته تعاونی دانش بنیان، از سال 86 شروع شد. اعضای اصلی این شرکت 7 نفر است، اما حدود 22 نفر به طور وابسته در حال همکاری هستند. در حال حاضر بیش از 50 نفر با این شرکت همکاری دارند. این مجموعه با همراهی سه نفر از دوستان دوره دبیرستان پیگیری و راه اندازی شد. ما بیشتر کارهای پژوهشی و علمی انجام می‌دادیم ولی زمانی به این نتیجه رسیدیم که کار پژوهشی زمانی خوب است که به یک کار دانش بنیان و یک کار و فعالیت اقتصادی خوب منجر شود. به همین دلیل از سال 89 فعالیت‌مان را در زمینه تولید نرم‌افزارهای الکترونیکی و ساخت سخت‌افزارهای رایانه‌ای شروع كرده و در نهایت رسیدیم به دستگاه تبلتی که در حال حاضر مشاهده می‌نمایید.

لطفاً در مورد تعاونی‌های دانش بنیان توضیحی ارائه بفرمایید.

تعاونی‌هایی هستند که در ابتدا با یک پروژه علمی کار را شروع می‌کنند، پروژه را انجام می‌دهندو می‌توانند از طریق تعاونی‌های دیگر کمک‌های مالی دریافت کنند. ولی ما برای این محصول از منابع مالی شخصی استفاده کردیم.

در هنگام تأسیس تعاونی دانش بنیان، الزامی به پشتیبانی مالی وجود دارد؟

برخی سازمان‌ها قول‌هایی در زمینه ارائه وام به ما دادند، ولی تاکنون که تقریباً دو سال از آن گذشته، هیچ گونه وام و کمک مالی دریافت نکردیم. هرچند امسال به نام «حمایت از تولید ملی» نام گرفته است، اما در واقع حمایت مناسبی صورت نگرفته است.

لطفاً در مورد ویژگی‌ها و مشخصات این تبلت در مقایسه با نمونه‌های خارجی آن توضیح دهید.

اگر بخواهیم لیست دقیق قطعات سخت‌افزاری نمونه‌های خارجی را در کنار قطعات دستگاه تولیدی خودمان قرار دهیم، در بسیاری موارد دیده می‌شود که دستگاه ما در مقابل دستگاه خارجی برتری دارد.

- وزن این دستگاه در مقابل نمونه‌های خارجی کمتر است بدون اینکه قطعات آن کمتر شود.

- باطری این دستگاه توانایی پخش هفت ساعت فیلم و یا حدود 10 ساعت استفاده از اینترنت را فراهم می‌کند.

- از لحاظ سخت افزاری، CPU دو هسته‌ای 1.5 دارد.

- رم یک گیگابایتی DDR3 و حافظه 16 گیگابایتی نیز از مشخصات این دستگاه است. این در حالی است که نمونه‌های ارزان قیمت بازار معمولاً حافظه 4 یا 8 گیگابایتی را پشتیبانی می‌کنند که اگر در مقایسه قیمت با سخت‌افزارهای مشابه وارد شویم، نتیجه مقایسه یک سخت‌افزار با 8 گیگابایت و یک سخت‌افزار با 16 گیگابایت، حدود 100 هزار تومان خواهد بود و مشتری به این موضوع باید توجه کند که حافظه SSD که داخل سخت افزار قرار گرفته است، با یک حافظه Micro SD که در بازار به قیمت ارزان فروخته می‌شود نباید مقایسه گردد.

نخستین تولید كنندگان تبلت ایرانی

 

- صفحه نمایش این دستگاه 9.7 اینچ از نوع IPS و از شرکت LG بوده که می‌توان گفت جزو بهترین صفحه نمایشگرهای موجود بازار است.

- از صفحه لمسی (Touch Screen) بسیار مرغوب استفاده نموده‌ایم که تقریباً مشابه معروف‌ترین صفحه لمسی‌های بازار مثل Apple است. به طوری که می‌توان در کنار یکدیگر مقایسه کرد.

- سیستم عامل این دستگاه اندروید 4 و آخرین نسخه از این سیستم عامل است.

- منوهای کاملاً فارسی، صفحه کلید (Keyboard) فارسی و پشتیبانی کامل از زبان فارسی در کنار پشتیبانی سایر زبان‌های زنده دنیا از ویژگی‌های دیگر این دستگاه است.

- امکان اتصال از طریق پورت USB و همچنین امکان اتصال مستقیم به ویدئو پروژکتور و تلویزیون از طریق پورت HDMI فراهم است.

- امکان شارژ دستگاه به دو طریق استفاده از شارژر استاندارد شرکت و نیز استفاده از شارژر استانداردی که برای همه تبلت‌ها و تلفن‌های همراه در نظر گرفته شده، فراهم است.

- امکان افزودن 32 گیگابایت حافظه خارجی نیز مشخصه بعدی این دستگاه است.

- دوربین 5 مگا پیکسلی در پشت دستگاه و همچنین یک دوربین VGA در روی دستگاه تعبیه شده است.

یک قاب آلومینیومی نیز پوشش این دستگاه است.

- قطر این دستگاه فقط 9 میلی‌متر و وزن آن حدود 550 گرم است. باتری 6000 میلی‌آمپر نیز حداقل 7 ساعت کارایی را برای دستگاه فراهم می‌کند.

دو نمونه 10 اینچی و 7 اینچی نیز در آینده تولید خواهد شد.

ابداعات و اختراعات با هم متفاوت است ممکن است برخی بگویند که این تبلت، اختراع نبوده و به نوعی مونتاژ است، نظر شما در این مورد چیست؟

در بحث اختراعات هم در نگاه ملی و هم در نگاه بین‌المللی دو بحث وجود دارد: نوآوری و خلاقیت اختراع گونه. کار ما نوعی خلاقیت خاص است، به گونه‌ای که حدود دو ماه بعد از ورود اولین تبلت به بازار، ما نیز نمونه خود را تولید نمودیم.

در مورد بحث خدمات، در مدل‌های جدید تبلت که در آینده عرضه می‌شود، گارانتی مادام‌العمر را در نظر گرفته‌ایم، این کار را هیچ شرکتی در هیچ کجای دنیا انجام نمی‌دهد. لازم به ذکر است که ما با توجه به درخواست سفارش دهنده بسته نرم‌افزاری کاملی نیز ارائه می‌دهیم و برای این خدمات نرم‌افزاری، هزینه اضافی دریافت نمی‌شود. گارانتی مادام‌العمر هم که هیچ یک از برندهای دنیا این خدمت را ارائه نمی‌کنند، به واسطه اطمینان کامل ما از محصول تولید شده است که این دو مورد ذکر شده را می‌توان از مزیت‌های قابل رقابت و برتر اولین تبلت ایرانی (اسپین) نسبت به بهترین تبلت‌های دنیا معرفی کرد.

این موضوع را باید اضافه کنیم که موسسه تبیان نرم‌افزارهایی مرتبط با سیستم عامل اندروید را آماده می‌کند و این برنامه‌ها خیلی راحت می‌توانند بر روی این دستگاه‌ها قرار بگیرند. خود ما نیز طرح‌های جنبی را در زمینه نرم‌افزارهای الکترونیک در نظر داریم که کاملاً ابتکاری بوده و مشابهی برای آن‌ها وجود ندارد، اما برای پیگیری این طرح‌ها نیازمند حمایت و پشتیبانی سازمان‌های مرتبط هستیم. همچنین در این تبلت‌ها نرم‌افزارهایی را برای استفاده عموم مردم به طور پیش نیاز در نظر گرفته‌ایم، مثل برنامه‌های پخش کننده فیلم و صوت، دیکشنری، مرورگرهای اینترنتی، اطلس سخنگو و ...

نخستین تولید كنندگان تبلت ایرانی

 

دورنمای تبلت‌های ایرانی را چگونه مشاهده می‌نمایید؟

نمونه جدید ما در حدود دو ماه هست که آماده شده ولی به دلیل اینکه هنوز تأمین اعتبار نشده، نتوانسته‌ایم به بازار وارد کنیم.

در گذشته این صحبت بود که «هر ایرانی، یک رایانه»، و این هم شدنی است که بگوییم «هر ایرانی، یک تبلت». هزینه زیادی هم ندارد. ما امیدواریم که هر ایرانی یک تبلت داشته باشد که بتواند کارهای روزمره خودش را با کمک آن انجام دهد و عملاً نیازی نداشته باشد که برای هر کاری، وقت و هزینه زیادی پرداخت نماید. این اولین هدف ماست، ما علاقمندیم محصول ما، یک برند و مارک بین‌المللی شود. محصول ما از برندهای فعلی کمتر نیست. بین‌المللی شدن، آینده‌ای هست که مطمئناً به آن می‌رسیم، چرا که در همین دو سال اخیر بدون اینکه حمایت شویم، توانسته‌ایم تا اینجا محصول را پیگیری کنیم.

 

میزان استقبال مردم از تبلت‌های ایرانی چگونه است؟

میزان استقبال مردم فوق‌العاده چشمگیر بود. در نمایشگاه قرآن و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال که در دو سال گذشته حضور داشتیم، همیشه با کمبود محصول روبه رو شدیم. تقاضا برای این محصول زیاد بوده، اما عرضه به اندازه کافی نبود. ما می‌خواستیم تولید کنیم، اما بیشتر از این در توان‌مان نبود. همیشه پیشرفت داشته‌ایم. سعی کرده‌ایم درآمد ناشی از فروش تبلت را به سرمایه اضافه کنیم. استقبال مردم هم خوب بوده و اگر حمایت شویم و بتوانیم قیمت تمام شده را کاهش دهیم، مسلماً کسی به دنبال خرید محصولات خارجی نخواهد رفت.

یکی از اعضای این گروه نکته‌ای را این‌گونه بیان کردند: هر کدام از ما چندین پیشنهاد برای همکاری یا تحصیل از جانب کشورهای دیگر داریم، اما عقیده داریم که اگر قرار باشد کسانی که موفق هستند از کشور بروند و فقط به موفقیت خود فکر کنند، ایران ما هیچ وقت پیشرفت نخواهد کرد. ماندیم حتی بدون حمایت، و به خاطر مردممان تلاش می‌کنیم تا بهترین خدمات را به آن‌ها ارائه کنیم. شاید در دستگاه اولیه نواقصی داشتیم، ولی در دستگاه‌های فعلی و یا محصولات آینده تمام تلاش ما بر این است که این دستگاه بی نظیر باشد.

نخستین تولید كنندگان تبلت ایرانی

 

ظرفیت تولید فعلی این دستگاه چگونه است؟

تاکنون با هزینه شخصی، دو هزار دستگاه را تولید کرده‌ایم. اما برای محصول جدید، پیش بینی تولید سالانه 120 هزار دستگاه را در نظر گرفته‌ایم، البته به شرط اینکه مورد حمایت قرار بگیریم.

در مورد نحوه تولید یا خط تولید این محصول توضیحاتی بفرمایید.

در حال حاضر دو نوع خط تولید را به صورت پیش فرض در نظر گرفته‌ایم. نمونه‌های اصلی را تحت نظارت افراد زبده در داخل کشور انجام می‌دهیم. تقریباً 50 درصد تولید در داخل کشور و 50 درصد مابقی در کشور هنگ کنگ صورت می‌گیرد.

اگر حرف پایانی دارید بفرمایید.

مردم حمایت کنند چون این دستگاه هم کیفیت خوبی دارد و هم نصف یا یک سوم دستگاه‌های مشابه خارجی هزینه دارد.

تبیان.نت

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی